1. SUJUD SYUKUR
Melakukan sujud syukur sebagai tanda kesyukuran kepada Allah. Suami boleh lakukan di mana sahaja dia berada ketika itu. Ia elok dilakukan sebaik sahaja anak keluar daripada rahim ibu. Perbanyakkan bacaan zikrullah (tasbih, takbir dan tahmid).
Sujud
Syukur adalah perbuatan sujud ketika seseorang mendapat limpahan rahmat
daripada Allah, atau terhindar daripada malapetaka.
Hukum
sujud syukur adalah sunat, dan hanya dilakukan di luar solat. Sekiranya
seseorang itu melakukan sujud syukur di dalam solat, maka batallah
solatnya.
Cara sujud syukur dan syarat sujud syukur adalah sama seperti sujud sajadah di luar solat.
Menurut
Dr Wahbah Zuhaily didalam bab 5: Sebab dan sifat sujud Tilawah – Fiqh
islami (2/118)[2], Sujud Syukur didalam Mazhab Syafie serupa dengan
sujud Tilawah. Ia boleh dilakukan diatas kenderaan jika seseorang
didalam didalam permusafiran. Terdapat 5 rukun iaitu:
a. Berniat.
b. Takbiratul Ihram
c. Sujud satu kali sahaja.
d. Duduk selepas sujud dan
e. Memberi salam.
Didalam
Mazhab Hanbali pula, terdapat 3 rukun iaitu sujud, bangun dari sujud
dan salam yang pertama. Takbir semasa sujud dan bangun darinya.
Cara
sujud syukur didalam Mazhab Hanafi dan Mazhab Maliki hampir serupa
bentuknya. Mereka akan terus sujud tanpa Takbir Al-Ihram dan bangun dari
sujud tanpa memberi salam.
Mereka
akan bertakbir untuk sujud sahaja dan semasa bangun dari sujud. Di
samping melaksanakan sujud syukur, disunatkan juga bersedekah dan
melakukan sembahyang sunat syukur.
Bacaan sujud syukur:
سُبْحَانَكَ
اَللَّهُمَّ اَنْتَ رَبِّي حَقَّا حَقَّا، سَجَدْتُ لَكَ يَارَبِّ
تَعَبُّدًا وَرِقًّا. اَللَّهُمَّ اِنَّ عَمَلِي ضَعِيْفٌ فَضَاعِفْ لِي.
اَللَّهُمَّ قِنِي عَذَابَكَ يَوْمَ تُبْعَثُ عِبَادُكَ وَتُبْ عَلَيَّ
اِنَّكَ اَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيْمُ.
Artinya:
" Maha Suci Engkau. Ya Allah, Engkaulah Tuhaku yang sebenarnya, aku sujud kepada- Mu ya Rabbi sebagai pengabdian dan penghambaan. Ya Allah, sungguh amalku lemah, maka lipat gandakan pahalanya bagiku. Ya Allah, selamatkan aku dari siksa-Mu pada hari hamba-hamba-Mu dibangkitkan, terimalah taubatku, sesunguhnya Engkau Maha Menerima taubat dan Maha Penyayang."
2. AZAN
Mengikut hadis sahih daripada Abu Daud dan Tarmizi, sunat untuk diazankan di telinga bayi sebab ia dibuat oleh Nabi Muhammad s.a.w ketika cucu baginda, Hassan lahir. Imam Ibnu Qayyium memberitahu azan dilakukan supaya kalimat seruan tentang kebesaran Allah menjadi seruan pertama yang didengar oleh bayi.
Sementara Sheikh Muhammad Ali Qutub pula menyamakan seruan azan/iqamat
seperti bacaan talqin. Kelahiran bayi bermaksud bayi berpindah dari alam
rahim ke alam dunia, seruan azan mengingatkan bayi tentang
tanggungjawabnya di dunia. Sebab itu bayi menangis ketika baru lahir ke
dunia.
Hukum Azan & Iqomah bayi yang baru lahir
Azan di telinga kanannya. Iqomah di telinga kirinya. Dalilnya ialah hadith Dari Abu Rafi’, katanya "Aku melihat Rasulullah mengumandangkan azan di telinga al-Hasan bin Ali ketika ibunya ( Fatimah ) melahirkannya" [ Abu Daud & At-Tarmizi ]
Dari al-Hasan bin Ali dari Rasulullah , baginda bersabda, "Barangsiapa yang anaknya baru dilahirkan, kemudian dia mengumandangkan azan ke telinga kanannya dan iqomah di telinga kirinya, maka anak yang baru lahir itu tidak akan terkena bahaya `ummu shibyan’.
`Ummu shibyan’ ialah angin yang dihembuskan kepada anak, jadi anak itu takut kepadanya. Ada juga yang berkata bahawa ia adalah `qarinah’, iaitu jin.
Anak yang baru menghirup udara dunia ini telah diajarkan dengan aqidah dan syariat Islam, sebagaimana seseorang yang akan mati diajarkan dengan kalimah tauhid `La ilaha illallah’. Agar pengaruh azan ini dapat meresap ke dalam diri anak ini.
Selain itu, menurut Ibnu Qayyim al-Jauziyah telah menyatakan bahawa antara rahsia azan dan iqomah di awal kelahiran bayi adalah seperti berikut:
1-Azan ini ialah untuk mengusir syaitan yang memang menanti-nanti kelahiran bayi ini.
2-Azan dikumandangkan ke telinga bayi agar seruan dakwah kepada Allah dan agamanya dapat mendahului seruan jahat syaitan.
3-Azan dan iqomah yang diperdengarkan akan dirakam oleh bayi berkenaan yang menjadi sebahagian dari pendidikan tauhid, syariat dan akhlak.
4-Kalimah-kalimah memuji kebesaran Ilahi yang disifatkan sebagai ucapan pertama yang meresap ke dalam hati sanubari insan yang baru lahir.
5. Satu penyataan Syariat Islam yang berperanan mendahului dakwah syaitan terkutuk dan mengekang arus nafsu syahwat.
Berkenaan dengan penolakkan
terhadap amalan2 pada fadhilat2 hadith dhoif ini. Wujudnya satu kumpulan
yang cuba mengharamkan penggunaan hadith dhoif secara terus. Ini
bersalahan sama sekali dengan pegangan ulama'2 kita yang membolehkan
beramal dengan hadith dhoif terhadap fadhilat2 amalannya. Namun walaupun
ada sesetengah ulama'2 yang tidak menggunakan hadith dhoif dalam amalan
mereka.
Tetapi mereka tidak membantah dan tidak berkata bida'ah bagi
sesiapa yang beramal dengan hadith dhoif dan mereka meraikannya. Secara
peribadi saya cenderung untuk mengatakan bahawa beramal dengan hadith
dhoif pada perkara2 yang dibenarkan amatlah bersesuaian. Kerana
kemungkinan hadith dhoif hanya dhoif pada sanadnya sahaja akan tetapi
tidak dhoif pada matannya.Wallahua'lam
Hadis Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Sesungguhnya Rasulullah S.A.W. melakukan azan pada telinga Hussin setelah dilahirkan.
(Riwayat at-Tarmizi).
Hadis Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Sesiapa yang mendapat cahaya mata maka diazankan pada telinga kanannya dan diiqamahkan pada telinga kirinya maka akan dijauhkan dari gangguan Ummu Sibyan (sejenis jin yang membawa penyakit).
(Riwayat al-Baihaqi).
Suka di sini saya tegaskan sekali lagi bahawa beramal dengan hadis dhoif pada perkara-perkara yang bukan melibatkan akidah dan halal haram dll adalah dibolehkan. Ini terbukti dengan perbuatan dan pengamalan ulama-ulama kita terhadap hadis-hadis dhoif. Imam Hambali pernah mengatakan: Aku lebih suka mengikut hadis dhoif dari mengikut qias ulama.
Berkenaan dengan penolakkan terhadap amalan-amalan pada fadilat-fadilat hadis dhoif ini – di sana wujud satu kumpulan yang cuba mengharamkan penggunaan hadis dhoif secara terus. Ini bersalahan sama sekali dengan pegangan ulama-ulama kita yang membolehkan beramal dengan hadis dhoif terhadap fadilat-fadilat amalannya.
Namun walaupun ada sesetengah ulama-ulama yang tidak menggunakan hadis dhoif dalam pengamalan mereka tetapi mereka tidak membantah dan tidak berkata bidah bagi sesiapa yang beramal dengan hadis dhoif dan mereka meraikannya. Secara peribadi saya cenderung untuk mengatakan bahawa beramal dengan hadis dhoif pada perkara-perkara yang dibenarkan amatlah bersesuaian. Kerana kemungkinan hadis dhoif hanya dhoif pada sanadnya sahaja akan tetapi tidak dhoif pada matannya.
Semoga penerangan peneranagan ringkas ini dapat difahami oleh saudari yang bertanya. Dan perbuatan saudari sekeluarga yang azan dan iqamah kedua-dua anak saudari adalah digalakkan. Lagipun ia adalah amalan-amalan yang baik. Semoga anak-anak saudari menjadi orang-orang yang soleh dan solehah pada satu masa nanti. InsyaAllah.
- See more at: http://hamil.mustaffa.org/hukum-azan-iqamat-di-telinga-bayi-menurut-islam#sthash.I2qX67bJ.dpuf
Hadis Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Sesungguhnya Rasulullah S.A.W. melakukan azan pada telinga Hussin setelah dilahirkan.
(Riwayat at-Tarmizi).
Hadis Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Sesiapa yang mendapat cahaya mata maka diazankan pada telinga kanannya dan diiqamahkan pada telinga kirinya maka akan dijauhkan dari gangguan Ummu Sibyan (sejenis jin yang membawa penyakit).
(Riwayat al-Baihaqi).
Suka di sini saya tegaskan sekali lagi bahawa beramal dengan hadis dhoif pada perkara-perkara yang bukan melibatkan akidah dan halal haram dll adalah dibolehkan. Ini terbukti dengan perbuatan dan pengamalan ulama-ulama kita terhadap hadis-hadis dhoif. Imam Hambali pernah mengatakan: Aku lebih suka mengikut hadis dhoif dari mengikut qias ulama.
Berkenaan dengan penolakkan terhadap amalan-amalan pada fadilat-fadilat hadis dhoif ini – di sana wujud satu kumpulan yang cuba mengharamkan penggunaan hadis dhoif secara terus. Ini bersalahan sama sekali dengan pegangan ulama-ulama kita yang membolehkan beramal dengan hadis dhoif terhadap fadilat-fadilat amalannya.
Namun walaupun ada sesetengah ulama-ulama yang tidak menggunakan hadis dhoif dalam pengamalan mereka tetapi mereka tidak membantah dan tidak berkata bidah bagi sesiapa yang beramal dengan hadis dhoif dan mereka meraikannya. Secara peribadi saya cenderung untuk mengatakan bahawa beramal dengan hadis dhoif pada perkara-perkara yang dibenarkan amatlah bersesuaian. Kerana kemungkinan hadis dhoif hanya dhoif pada sanadnya sahaja akan tetapi tidak dhoif pada matannya.
Semoga penerangan peneranagan ringkas ini dapat difahami oleh saudari yang bertanya. Dan perbuatan saudari sekeluarga yang azan dan iqamah kedua-dua anak saudari adalah digalakkan. Lagipun ia adalah amalan-amalan yang baik. Semoga anak-anak saudari menjadi orang-orang yang soleh dan solehah pada satu masa nanti. InsyaAllah.
- See more at: http://hamil.mustaffa.org/hukum-azan-iqamat-di-telinga-bayi-menurut-islam#sthash.I2qX67bJ.dpuf
Hadis Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Sesungguhnya Rasulullah S.A.W. melakukan azan pada telinga Hussin setelah dilahirkan.
(Riwayat at-Tarmizi).
Hadis Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Sesiapa yang mendapat cahaya mata maka diazankan pada telinga kanannya dan diiqamahkan pada telinga kirinya maka akan dijauhkan dari gangguan Ummu Sibyan (sejenis jin yang membawa penyakit).
(Riwayat al-Baihaqi).
Suka di sini saya tegaskan sekali lagi bahawa beramal dengan hadis dhoif pada perkara-perkara yang bukan melibatkan akidah dan halal haram dll adalah dibolehkan. Ini terbukti dengan perbuatan dan pengamalan ulama-ulama kita terhadap hadis-hadis dhoif. Imam Hambali pernah mengatakan: Aku lebih suka mengikut hadis dhoif dari mengikut qias ulama.
Berkenaan dengan penolakkan terhadap amalan-amalan pada fadilat-fadilat hadis dhoif ini – di sana wujud satu kumpulan yang cuba mengharamkan penggunaan hadis dhoif secara terus. Ini bersalahan sama sekali dengan pegangan ulama-ulama kita yang membolehkan beramal dengan hadis dhoif terhadap fadilat-fadilat amalannya.
Namun walaupun ada sesetengah ulama-ulama yang tidak menggunakan hadis dhoif dalam pengamalan mereka tetapi mereka tidak membantah dan tidak berkata bidah bagi sesiapa yang beramal dengan hadis dhoif dan mereka meraikannya. Secara peribadi saya cenderung untuk mengatakan bahawa beramal dengan hadis dhoif pada perkara-perkara yang dibenarkan amatlah bersesuaian. Kerana kemungkinan hadis dhoif hanya dhoif pada sanadnya sahaja akan tetapi tidak dhoif pada matannya.
Semoga penerangan peneranagan ringkas ini dapat difahami oleh saudari yang bertanya. Dan perbuatan saudari sekeluarga yang azan dan iqamah kedua-dua anak saudari adalah digalakkan. Lagipun ia adalah amalan-amalan yang baik. Semoga anak-anak saudari menjadi orang-orang yang soleh dan solehah pada satu masa nanti. InsyaAllah.
- See more at: http://hamil.mustaffa.org/hukum-azan-iqamat-di-telinga-bayi-menurut-islam#sthash.I2qX67bJ.dpuf
3. BERDOA MOHON KESELAMATAN
Memohon doa keselamatan untuk anak supaya dijauhkan daripada gangguan syaitan. Apa-apa sahaja doa yang diketahui oleh ibu bapa boleh dibacakan. Nabi Muhammad s.a.w juga melakukan amalan ini apabila cucundanya lahir. Amalan ini disebut dalam hadis sahih dari Bukhari. Ustaz Abu Hasan mengingatkan ibu bapa agar jangan sekali-kali melakukan amalan meletakkan gunting, paku dan sebagainya lagi di bawah bantal bayi bertujuan menghalau syaitan atau sebarang gangguan iblis. Ia boleh jatuh syirik kerana ia perbuatan yang khurafat.
Memohon doa keselamatan untuk anak supaya dijauhkan daripada gangguan syaitan. Apa-apa sahaja doa yang diketahui oleh ibu bapa boleh dibacakan. Nabi Muhammad s.a.w juga melakukan amalan ini apabila cucundanya lahir. Amalan ini disebut dalam hadis sahih dari Bukhari. Ustaz Abu Hasan mengingatkan ibu bapa agar jangan sekali-kali melakukan amalan meletakkan gunting, paku dan sebagainya lagi di bawah bantal bayi bertujuan menghalau syaitan atau sebarang gangguan iblis. Ia boleh jatuh syirik kerana ia perbuatan yang khurafat.
اللَّهُمَّ احْفَظْ وَلَدِيْ مَادَامَا فِيْ بَطْنِيْ وَاشْفِهِ وَأنْتَ شَافٍ لاَ شِفَاءَ إِلاَّ
شِفَاؤُكَ
لاَ يُغَادِرُ سَقَمًا.
اللَّهُمَّ صَوِّرْ فِيْ بَطْنِيْ صُوْرَةً حَسَنَةً وَثَبِّتْ قَلْبَهُ إِيْـمَانًا بِكً وَبِرَسُوْلِكَ.
اللَّهُمَّ أَخْرِجْهُ مِنْ بَطْنِيْ وَقْتَ وِلاَدَتِيْ سَهْلاً وَتَسْلِيْمًا.
اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ صَحِيْحًا كَامِلاً وَعَاقِلاً حَاذِقًا عَالِـمًا عَامِلاً.
لاَ يُغَادِرُ سَقَمًا.
اللَّهُمَّ صَوِّرْ فِيْ بَطْنِيْ صُوْرَةً حَسَنَةً وَثَبِّتْ قَلْبَهُ إِيْـمَانًا بِكً وَبِرَسُوْلِكَ.
اللَّهُمَّ أَخْرِجْهُ مِنْ بَطْنِيْ وَقْتَ وِلاَدَتِيْ سَهْلاً وَتَسْلِيْمًا.
اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ صَحِيْحًا كَامِلاً وَعَاقِلاً حَاذِقًا عَالِـمًا عَامِلاً.
اللَّهُمَّ طَوِّلْ عُمْرَهُ وَصَحِّحْ جَسَدَهُ وَحَسِّنْ خَلْقَهُ وَأفْصِحْ لِسَانَهُ وَأحْسِنْ
صَوْتَهُ لِقِرَاءَةِ الْقُرْآنِ وَالْحَدِيْثِ بِبَرَكَةِ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه وَسَلَّمَ .
وَالْحَمْدُلِلّهِ رَبِّ الْعَالَـمِيْنَ.
وَالْحَمْدُلِلّهِ رَبِّ الْعَالَـمِيْنَ.
Ya Allah ,
peliharalah anakku selama ia berada di dalam kandunganku dan
sihatkanlah dia, Engkaulah yang menyembuhkan , tidak ada penawar
melainkan penawar-Mu , penawar yang tidak meninggalkan penyakit.
Ya Allah ,
Engkau perelokkanlah kejadiannya yang sempurna dan tetapkanlah hatinya agar beriman kepada-Mu dan kepada Rasul-Mu.
Ya Allah ,
zahirkanlah dia ke dunia dengan mudah dan selamat .
zahirkanlah dia ke dunia dengan mudah dan selamat .
Ya Allah,
anugerahkanlah dia kesihatan yang sempurna , berakal dan bijaksana , alim dan beramal .
anugerahkanlah dia kesihatan yang sempurna , berakal dan bijaksana , alim dan beramal .
Ya Allah ,
panjangkanlah umurnya dalam ketaatan , sihatkanlah tubuh badannya
,dan indahkanlah akhlaknya , fasihkanlah lidahnya , perelokkanlah
suaranya untuk membaca al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhamad
s.a.w. dan segala puji bagi Allah Tuhan Semesta Alam
AMIN.....
AMIN.....
4. UCAPAN TAHNIAH
Sunat memberi ucapan tahniah kepada ibu bapa yang baharu sahaja mendapat anak. Ia ada disebut dalam kitab Imam An-Nawawi. Tujuannya untuk menghulurkan rasa kegembiraan kepada seluruh ahli keluarga yang memperoleh cahaya mata baharu selain mengeratkan kemesraan dan ikatan silaturrahim di antara mereka. Disarankan mereka yang berkunjung melawat bayi turut menghulurkan buah tangan seperti hadiah, wang dan sebagainya kepada ibu bapa tersebut.
Terima kaseh pada yang bagi kata2 semangat, ucapan, nasihat semua tu..Hanya Allah sajer dapat membalasnye.. amin..
Nanti aku story pengalaman bersalin pulak yer.. Tunggu free skit.. Al maklum la dah jadi ibu ni kan masa tu agak terhad skit sibuk menguruskan anaklah katakan.. hihi hehe
Sunat memberi ucapan tahniah kepada ibu bapa yang baharu sahaja mendapat anak. Ia ada disebut dalam kitab Imam An-Nawawi. Tujuannya untuk menghulurkan rasa kegembiraan kepada seluruh ahli keluarga yang memperoleh cahaya mata baharu selain mengeratkan kemesraan dan ikatan silaturrahim di antara mereka. Disarankan mereka yang berkunjung melawat bayi turut menghulurkan buah tangan seperti hadiah, wang dan sebagainya kepada ibu bapa tersebut.
Terima kaseh pada yang bagi kata2 semangat, ucapan, nasihat semua tu..Hanya Allah sajer dapat membalasnye.. amin..
Nanti aku story pengalaman bersalin pulak yer.. Tunggu free skit.. Al maklum la dah jadi ibu ni kan masa tu agak terhad skit sibuk menguruskan anaklah katakan.. hihi hehe
5. TANAM URI
Tanam uri dengan segera kerana ia adalah benda kotor dan najis. Menurut Ustaz Abu Hasan, uri tersebut tidak perlu dibersihkan seperti dilakukan sesetengah masyarat yang membersihkan uri dengan garam dan asam gelugor. Sebaiknya bungkus terus dan segera ditanam. Elok ditanam di tanah yang keras dengan mencangkul dalam tanah untuk mengelakkan daripada dikorek dan dimakan binatang. Selain itu dia juga mengingatkan ibu bapa agar jangan percaya kepada amalan sesat yang menanam uri bersama objek lain kerana percaya memberi nasib yang baik kepada bayi. Amalan itu boleh merosakkan akidah.
Sebenarnya tiada hukum, nas atau hadis yg jelas mengenai cara menguruskan uri, Cuma sesuatu anggota tubuh apabila tidak dikehendaki digalakkan supaya dipelihara dan dijaga dengan baik.“Jika dibuang saja pun tidaklah menjadi dosa tapi seelok eloknya dibasuh dan ditanam supaya tidak kotor dan berbau busuk yg mungkin akan menimbulkan masalah kepada orang lain pula.
Perangai anak anak tidak ada hubung kait dengan dimana atau bagaimana uri diuruskan. Semuanya bergantung pada didikan yg diberikan ibu bapanya. Nabi (S.A.W) pernah bersabda yang mafhumnya, seorang bayi yg baru lahir ibarat sehelai kain putih. Ibu dan bapanyalah yg menentukan sama ada dia menjadi Majusi atau Nasrani.
Tidak ada doa-doa khusus untuk dibacakan semasa menanam uri bagi menjamin menjadi anak yang soleh atau solehah. Cukup sekadar baca Bismillah dan berselawat ke atas Nabi junjungan kita Muhammad. Sebenarnya bagi mendapatkan anak soleh dan solehah, pasangan ibu bapa harus memainkan peranan. Mereka berdua haruslah menjaga kelakuan, makanan dan minuman anak anak serta memastikan halal, bukannya di mana dan bagaimana uri ditanam.
Di dalam rahim ibu |
Uri / Tembuni / Placenta |
AWANG CHEPOR - Oiiiiiii laaaa......mike dah jadi Bapak weiiii...............
No comments:
Post a Comment